روشهای افزایش کاریزما
 

نمایش شرایط گل و بلبل در سینمای زیر ضرب

 

 

دکتر حسین خطیبی

دکتر حسین خطیبی

رخشان بنی اعتماد، در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آینه های روبرو» به کارگردانی نگار آذربایجانی تاکید کرد سینمای ایران این روزها زیر ضرب است و در این شرایط از آن انتظار می رود شرایط ایده آلی را تصویر کند. نشست نقد و بررسی این فیلم که تهیه کنندگی آن را فرشته طائرپور برعهده دارد با موضوع «کاربرد سینمای اجتماعی در قبال پدیده های اجتماعی» ۱۵ آذرماه در مجتمع خیریه رعد برگزار شد و علاوه بر بنی اعتماد، علیرضا شجاع نوری و علی معلم دیگر سینماگرانی بودند که درباره این فیلم سخن گفتند. بنی اعتماد اظهار داشت: «باید خرسند و مفتخر باشیم از حضور افراد و فیلمسازانی که در شرایطی که نهادهای اجتماعی وظیفه شان را به درستی انجام نمی دهند و نهادهای مردمی، بار مسوولیت آنها را به دوش می کشند، به سمت چنین موضوعات حساسیت برانگیزی می روند. سینما هم از نهادهای مردمی که بار مسوولیت نهادهای اجتماعی را بر دوش می کشند، مستثنی نیست، سینمایی که زیر ضرب است. سینمایی که از آن می خواهند که تا شرایط گل و بلبل را به تصویر بکشد.»
این فیلمساز گفت: «جامعه یی که فیلمسازش تا چند سال قبل باید به زیر پوست شهر می رفت تا مشکلات را بیابد، حالاکافی است که کمی این پوسته را کنار بزند. خوشحالم فیلم «آینه های روبرو» روی لبه تیغ آنقدر به درستی حرکت کرده است که دیده شود. » علیرضا شجاع نوری تهیه کننده سینما هم در سخنانی توضیح داد: «قبل از ساخت فیلم «آینه های روبرو» فرصتی فراهم شد که فیلمنامه را بخوانم. همان موقع هم متوجه شدم ساخت چنین فیلمی، جسارت زیادی می خواهد چون موضوعاتی اینچنینی، اگر در فیلم به درستی هدایت نشوند، خطرناک است و ممکن است فیلم بلغزد و نابود شود. کار هوشمندانه طائرپور و آذربایجانی این بود که با فیلمنامه کلنجار رفتند و فیلم را به سمتی بردند که به دام ملودرام های رایج یا افراط گری های شعاری نیفتد که این موضوع جای تبریک دارد.» این تهیه کننده همچنین گفت: «من به سهم خود از فیلم «آینه های روبرو» درس های زیادی گرفتم. در سینمای ایران درباره این موضوع (ترنس) کارهایی شده بود: اما منصفانه نبود و در برخی مواقع باعث شرمساری من بود که چنین نگاهی به این قشر می شود: اما فیلم «آینه های روبرو» نوع نگاه انسانی و واقع بینانه یی به مقوله ترنس سکچوالیسم دارد که برای من بسیار جای احترام و تشکر دارد.»
علی معلم، منتقد و تهیه کننده حاضر در نشست هم در سخنانی گفت: «یکی از وظایف هنر قرار است ساختن یک زندگی بهتر باشد و من برای آن معنای دیگری قائل نیستم. هنر قرار است شرایط زیست ما را بهتر کند. یکی از جنبه هایی که در سینمای ایران مغفول مانده، سینمای کارکردگرا است. یعنی سینمای ما کارکردهای مشخص اجتماعی ندارد و پیگیر حل مساله نیست. در حالی که فیلم های سینمایی در جوامع امروز، کارکردهای مختلفی دارند. فیلم ها می توانند اذهان جامعه را متوجه مسائلی کنند که قبلابه آنها فکر نکرده است. سینمای کارکردگرا سعی دارد به مسائلی توجه کند و آن را به شکل غیرمستقیم به تماشاگر انتقال دهد. از جمله توجه به اقلیت های جامعه یکی از این جنبه هاست.» معلم با اشاره به حکم شرعی که امام خمینی(ره) درباره موضوع ترنس ها دادند، گفت: «ما از لحاظ مذهبی در جامعه، خوشبختانه با این موضوع مشکلی نداریم. مشکل سینمای ایران نداشتن حکم های شرعی درباره مسائل جدید است. باید حکم های شرعی با توجه به موضوعات روز داشته باشیم.» معلم با اشاره به فیلم های رخشان بنی اعتماد گفت: «بنی اعتماد در سینمای کارکردگرا، آثار خوبی ساخته و نتیجه آن مثبت بوده است. آنهایی که این سینما را نفی می کنند و اعتراض دارند، آنها باید بگویند چقدر خودشان جامعه را به انحراف کشانده اند؟!»

//www.magiran.com/npview.asp?ID=2635823