روشهای افزایش کاریزما
 

روزنامه فرهیختگان: گفتگو با حسین خطیبی، تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «زندگی»

DSC_2004گفتگو با حسین خطیبی،

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «زندگی»

مخاطب حوصله دیدن کار بلند را ندارد

 

این روزها مخاطبان شبکه ۵ سیما لابه لای برنامه ها شاهد پخش آیتم های کوتاهی با نام زندگی هستند که قرار است از سبک زندگی بگوید و برخی خرده ریزهای ظریف فرهنگی و اجتماعی را یادآوری و گوشزد کند. این مجموعه که تا کنون ۳۰ قسمت آن ساخته شده، قرار است در ۱۰۰ قسمت ساخته شود. مجموعه «زندگی» تا همین جا مورد توجه مخاطبان شبکه ۵ سیما قرار گرفته و تکرار آن میزان این تاثیرگذاری را بیشتر کرده است. در چند و چون این مجموعه با حسین خطیبی روانشناس و تهیه کننده این مجموعه گپ کوتاهی زده ایم.

حسین خطیبی همچنین تهیه کنندگی مجموعه جدید مهران مدیری برای پخش از شبکه ۵ را بر عهده دارد که گفت و گو درباره این مجموعه را به زمانی دیگر موکول می کند.

  • هر یک از آیتم های مجموعه زندگی از داستان مستقلی برخوردار است که شبیه داستانک است و می توان آن را تا مدت ها به یاد داشت. از اول در طراحی این مجموعه به قالب داستانی آن فکر کرده اید؟

حتی وقتی که از بین می رویم. داستان زندگی ما باقی می ماند و خیلی از داستان هایی که الان در ذهن ما هستند، مربوط به گذشته اند که ما یادشان می آوریم. برای همین است که قالب داستانی برای این آیتم ها طراحی شده است تا مخاطب آنها را مانند یک زندگی کوتاه به یاد بیاورد. روش من در برنامه سازی برای تلویزیون این گونه است که بعد از دیدن این سریال می توانید قصه آن را برای دیگران تعریف کنید و با تعریف کردن آن همین تاثیر را روی آنان بگذارید.

 

  • آیتم ها، نویسنده جداگانه دارد؟

    کار توسط تیم نویسندگان نوشته شده است. ارتباط نویسنده ها و متن ها در تیم هماهنگ می شود و بعد نهایی که شد برای ساخت می رود. کارگردانی کار هم گروهی است.

     

  • چرا سراغ آیتم های کوتاه رفتید؟ آیا واقعاً فکر می کنید این آیتم های کوتاه بتواند در سبک زندگی مردم تاثیر داشته باشد؟

    آیتم های کوتاه سه دقیقه ای به شدت تاثیر گذار است. با توجه به حرکت، سرعت و جریان زندگی فعلی مردم، مخاطب کم حوصله تر شده، یعنی حوصله آیتم طولانی را ندارد. حتی می دانید که داستان های کوتاه از رمان یا داستان های بلند موفق تر و پر فروش ترند. مخاطب امروز چون زمان محدودی دارد می خواهد در زمان محدود اطلاعات بیشتری بگیرد. برای همین ما قالب داستان ها را خیلی کوتاه در نظر گرفتیم. البته کار خیلی سخت تر از آن بود که بخواهیم در دو تا سه دقیقه بسازیم ولی ما کار را کوتاه در نظر گرفتیم که مخاطب بیشتری را جذب کنیم.

     

  • با توجه به اینکه شما روانشناس هستید، چه راهکاری اندیشیدید که این آیتم ها تاثیر منفی در زندگی مردم نداشته باشد؟

    خیلی از آیتم های مجموعه بر اساس آیات شریفه قرآن و متاثر از آنها نوشته و ساخته شده است و امکان ندارد تاثیر منفی بگذارد. البته ممکن است در ساخت خطاهایی اتفاق بیفتد که این هم خطای انسانی است. ما هم سعی کردیم با اظهار نظرهای گروه مرجع، خطاهای خودمان را به حداقل برسانیم که عوارض یا مشکلاتی گریبان مخاطبان را نگیرد. البته کار، مشاور مذهبی هم دارد که در این حوزه کمک و راهنمایی می کنند.

     

  • تهیه کنندگی کار مهران مدیری را نیز شما بر عهده گرفته اید. چه خبر از این پروژه؟

    فعلاً تیم نویسنده و طراح در حال کار هستند تا برنامه نمایشی طنز با رویکردی اجتماعی نوشته شود.به دلیل حساسیت زیاد این پروژه، اجازه بدهید اطلاعات بیشتر را در فرصت دیگری در اختیارتان قرار بدهیم.